حمایت‌های صندوق نوآوری از صندوق‌های پژوهش و فناوری برای توسعه زیست‌بوم فناوری است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کنار هم قرار گرفتن صندوق‌های پژوهش و فناوری در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان فرصتی برای استفاده از تجربیات مختلف است، ضمن اینکه نزدیکی به مجموعه‌های بانکی برای صندوق‌های پژوهش و فناوری یک مزیت محسوب می‌شود که می‌تواند مسیرهای طولانی را کوتاه کند.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر منصور غلامی  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم افتتاح ۱۳ دفتر صندوق پژوهش و فناوری در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان، بیان کرد: از هیات عامل سوم صندوق نوآوری و شکوفایی به دلیل توجه جدی که به صندوق‌های پژوهش و فناوری دارند، تشکر می‌کنم. این امر برای صندوق‌های پژوهش و فناوری فرصتی است که باید نهایت استفاده را از آن ببرند.
غلامی ادامه داد: تکیه بر سرمایه‌های دولتی نمی‌تواند ضمانتی برای توفیق صندوق‌های پژوهش و فناوری باشد و به نظر می‌رسد با فرصت‌های ایجاد شده باید به بخش خصوصی تاثیرگذار و امیدبخش توجه داشت. اینکه بخش خصوصی و صندوق‌های پژوهش و فناوری در این حوزه تنها وجود داشته باشند و شرایط ظاهری را تامین کنند، عملا تاثیری در این اکوسیستم نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: بدون شک عملکرد و تاثیرگذاری صندوق‌های پژوهش و فناوری در طول زمان خودشان را نشان می‌دهند و قرار نیست که این صندوق‌ها در یک محدوده زمانی فعالیت کنند، چرا که صندوق‌های پژوهش و فناوری در این زیست بومی که برای شرکت‌های دانش بنیان و فناور در حال شکل‌گیری است، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند؛ این امر به این معناست که صندوق‌های پژوهش و فناوری حمایت خواهند شد و حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی تنها بخشی از این حمایت‌ها است.
وزیر علوم یادآور شد: خوشحالم که در مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان، فضایی برای استقرار صندوق‌های پژوهش و فناوری پیش‌بینی شده است، چرا که کنار هم قرار گرفتن این صندوق‌ها می‌تواند فرصتی را برای استفاده از تجربیات مختلف ایجاد کند، علاوه بر این نزدیکی به مجموعه‌های بانکی برای صندوق‌های پژوهش و فناوری یک مزیت محسوب می‌شود که می‌تواند مسیرهای طولانی را کوتاه کند.
غلامی گفت: این مسایل نکته مثبتی است که در کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری به آن توجه شده است که خود این صندوق‌ها نیز باید حمایت‌های بیشتر و جدی‌تری را از هر حوزه مطالبه کنند. امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم ساختارهای شکل گرفته و ارتباطات تعریف شده قانونی را تثبیت کرده و به سمت استفاده از ظرفیت‌ها و فضاهای جدید در راستای حمایت از فعالیت‌های مبتنی بر علم و فناوری حرکت کنیم.
وی اظهار کرد: صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌توانند به این جریان شتاب داده و آن را گسترش دهند، لذا تا خود صندوق‌ها درخواست و نیاز به حمایت‌ها را مطرح نکنند، در سایر نهادها انگیزه لازم ایجاد نخواهد شد چرا که در این حوزه صندوق نوآوری، پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها ورود پیدا کرده‌اند، از همین رو لازم است که صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز حرکت خود را آغاز کنند تا در بازه زمانی باقی مانده از دولت تدبیر و امید، عملکرد مثبتی از بسیاری رویکردهای اتخاذ شده، ارایه دهیم.

امیر حسین آشوری ۱۳۹۸/۰۷/۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *